Basiscursus Imkeren vanaf januari 2023

Kennismaken met de wereld van honingbij

We starten de cursus met een aantal theorielessen zodat je een goede basiskennis over bijenvolken hebt voor je voor het eerst een kast opent. Voorbij komen de oorsprong van de bij, verschillende soorten bijen en waarom is de bekendste bij (de honingbij) eigenlijk een vreemde bij onder de bijen?

We bespreken de jaarcyclus, het wonder van bijenzwermen en de rol van de koningin. Want is zij nou de baas of is ze eigenlijk heel slaafs? En zijn mannetjesbijen (darren) eigenlijk wel ergens goed voor?

Groei bijenvolk

Als het voorjaar aanbreekt en de wilgen gaan bloeien komen de bijen massaal naar buiten om stuifmeel en nectar te halen. Zodra de temperatuur boven de 11°C blijft groeit een volk exponentieel tot het moment van zwermen. Aan ons imkers de taak om dat te begeleiden met genoeg kastruimte en raat en om de zwerm te vangen of het zwermen te voorkomen. Vanaf eind maart zijn we daarom volop buiten actief!

In deze cursus leer je de ins- & outs van een bijenvolk en hoe je ze als imker jaarrond kunt ondersteunen.

Bij & Biodiversiteit

We bekijken gedurende de cursus welke planten echte weldoeners zijn voor insecten. Eén hele les is gewijd aan bijen, biodiversiteit en de biodiversiteitscrisis waar momenteel zo veel over te doen is.

Zelf bijen houden

Deze cursus is erop gericht om je genoeg kennis en vaardigheden te geven om daarna zelfstandig te imkeren. Vanaf de zwermtijd kun je al je eigen bijenvolk krijgen. Tijdens de cursus ben je gratis lid van de vereniging.

En als ik zelf geen plek heb voor een bijenkast.

Onze imkervereniging heeft een flink aantal volken die gezamenlijk verzorgd worden Na deze cursus kun je overwegen om mee te draaien in die groep van imkers. Ook zonder eigen bijenvolk en kast kun je bij ons dus imkeren! Daarnaast verhuurt de vereniging standplaatsen voor bijenkasten. (Hiervoor is momenteel wel een wachtlijst).

Voor wie?   profiel van een imker

De cursus staat open voor mensen uit de directe omgeving. Imkeren is een heerlijke buitenactiviteit voor doeners die ook graag hun hersenen gebruiken. Lijkt het je leuk om na de cursus mee te draaien in de zwermdienst of de verzorging van bijenvolken op het Bijenpark in de Cruquius? Dan past deze cursus bij jou!

De cursus wordt gegeven door Wout van der Werf, NBV-leraar imkeren en NBV-ambassadeur biodiversiteit. Bij voldoende resultaat en aanwezigheid kan je de cursus dus met een erkend diploma afsluiten.

Meer informatie en aanmelden : Imkercursus 2023