Op deze pagina ziet u foto's van activiteiten van de vereniging

Op 18 oktober 2022 19:30 uur is er op het imkerpark aan de Spieringweg 710 Cruquius een openbare lezing.

Deze gaat over de natuur in je tuin volgens de 4 V´s. De V's van voedsel, veiligheid, voortplanting en variatie.

Interesse? De toegang is gratis.
Geef je op via de contactpagina op de website van de vereniging.

Zaterdag 18 juni 2022 vanaf 11:00 uur tot 16:00 uur Open Dag.

Op de Open dag van de Imkersvereniging vertellen de Imkers de bezoekers over het leven van de bij en het belang van de bij voor ons voedsel.  Daarnaast is het ook een gezellige dag en is er van alles te doen, vooral voor de kinderen.

• Er is een demonstatiekast met levende bijen achter glas.
  • Er worden rondleidingen gedaan op het park en je mag mee in een echt imkerpak.
  • Je kunt kaarsen maken met echte bijenwas of tekeningen maken met was.
  • Er zijn honingbijen die in kasten leven, maar ook wilde bijen, deze leven onder andere in een bijenhotel. Bij de imkersvereniging staat zo’n bijenhotel, met hulp van de kinderen mag dit bijenhotel weer uitgebreid worden met nieuwe blokjeshout, met gaatjes waar de bijen in kunnen wonen.
  • Je kunt zaadbommetjes maken en je laten schminken: bijen voor op je arm of als vlinder en zelfs als tijger.
  • Voor de kinderen wordt er een tocht uitgezet met vragen over het leven van de bijen en met opdrachten.
  • Imker Jac laat ook dit jaar weer zien hoe je zelf een korf kan maken, afgelopen jaar hebben veel imkers dit gedaan en kunnen nu met hun eigen korf een zwermbijen scheppen.

En natuurlijk kunnen er bijenproducten en HONING worden gekocht.

Het Bijenpark wordt steeds mooier.

Zaterdag 29 maart hebben de imkers de berg houtsnippers op de bedden permacultuur en compost verspreid. De houtsnippers zijn dit keer gesponsord door de AW groep Mense Groen. Vrijdag kwam een tractor met aanhanger de berg houtsnippers storten op het Bijenpark en zaterdag zijn onze nieuwe borders bedekt met een laag houtsnippers. Volgend jaar kunnen we hier de nieuwe drachtplanten voor de bijen plaatsen. Wat eerst grasland was, is dan een mooie vruchtbare bodem geworden.

Wij zijn heel dankbaar voor deze donatie en gaan met vertrouwen het nieuwe bijenseizoen in. Het weer werkt mee en de bijen vliegen al weer volop, met stuifmeel aan de pootjes.

Het Bijenpark wordt steeds mooier.
Afgelopen zaterdag hebben de imkers de berg houtsnippers op de bedden permacultuur en compost verspreid.

Het was zaterdag 19 januari een heerlijke koude, maar zonnige Werkzaterdag. Met maar liefst 13 mensen is er gesnoeid, gezaagd en is er 6m3 compost de tuin ingereden met kruiwagen. Wij willen weer een deel van ons gras veranderen naar borders voor planten en struiken om zo een kleurrijke tuin te krijgen, die niet alleen een lust voor het oog is, maar ook een bijdrage levert aan nectar en stuifmeel voor onze bijen. We doen dit met Permacultuur. Nadat het gras met karton is afgedekt en daarna besproeid is met Effectieve Micro-organismen zijn er vele kruiwagen met compost op het karton

gestort. We moeten nu nog een jaartje wachten, voordat de grond mooi luchtig is geworden en we kunnen gaan planten. Ons park wordt steeds mooier. Onder de harde werkers, 2 nieuwe leden die onze vereniging komen versterken. Hartelijk welkom

aan Wout en Ruud.

Om nog een flinke stap te zetten, hebben we volgende week zaterdag 26 januari nog een extra Snoeizaterdag ingelast. Het zou mooi zijn als we weer met zo’n grote groep mensen aan de slag kunnen. Gezellig en effectief, zeker als het zonnetje er bij schijnt.

Tussen 10 en 14.00u is er gewerkt; voor koffie en lekkers is gezorgd en voor de liefhebbers is er ’s middags soep. Wees welkom en steek de handen uit de mouwen bij de Imkervereniging.

Openbare lezing
`Diervriendelijk tuinieren`

Tijdens deze lezing vertelt Anneke Wegman over de mogelijkheden die er zijn om in je tuin meer insecten aan te trekken als wilde bijen, honingbijen en hommels, maar ook de tuin toegankelijk te maken voor o.a. vogels en egels. Welke planten, bomen en struiken kan je hiervoor het beste gebruiken en hoe kan je dit met simpele aanpassingen voor elkaar krijgen.

Wanneer:

2 oktober 2018 19:30 inloop start 20:00 uur

Waar:

Bijenpark aan de Spieringweg 700A te Cruquius.

Kosten:

gratis toegang mits aangemeld

Bijencursus IVH 2018

Hou je van natuur en wil je meer weten over bijen, schrijf je dan in voor de introductiecursus over bijen en hun leefomgeving 2018 van de Imkersvereniging Haarlemmermeer.

In 4 cursusavonden en een praktijkmiddag nemen de imkers je mee in het fascinerende leven van de honingbijen. Ook vertellen zij tijdens deze cursus over de wilde bij, de hommel en de wesp. Tijdens de praktijkmiddag kan je o.a. een kijkje nemen bij een van de bijenvolken op ons park en kan je kennis maken met hun behuizing en leefomgeving. Kortom, een zeer interessante introductiecursus over bijen en misschien raak je zo enthousiast, dat je een cursus gaat volgen om Imker te worden.

Wanneer:

Deze activiteit is al geweest in het voorjaar van 2018. Bij voldoende belangstelling wordt deze herhaald. Stuur een mail aan de vereniging.

Waar:

Bijenpark aan de Spieringweg 700A te Cruquius.

Kosten:

€ 50,- per persoon

Inschrijven :

emailadres: imkersvereniginghaarlemmermeer@gmail.com

Overige activiteiten:

zie de agenda

Lees de leuke blog van een van onze leden Carina over de honingbijen.

Blog Carina

Op 3 maart was de Meerradio op bezoek bij de Imkersvereniging. Luister hier

Kies 3 maart 14:00 uur en dan ongeveer op 37:00 minuten

18 november 2017
Het was een mooie dag zaterdag 18 november! Op de laatste werkzaterdag van het jaar is er weer veel werk verricht. De bijen blijven bij deze temperatuur in de kast en de imkers richten zich nu op het werk in de tuin en het park. Er zijn weer extra drachtplanten en struiken in de tuin gezet, er is gesnoeid en de eerste stappen voor een kruidenspiraal zijn gezet. De enthousiaste groep heeft weer veel werk verzet. Ondersteund door speculaas appelcrumble en erwtensoep en met een flinke dosis energie gaan we in het nieuwe jaar weer verder.

Donderdag 16 november manden vlechten

In november is de cursus korfvlechten gestart. Onder de bevlogen leiding van Jac leren de imkercursisten een eigen “kieps” te maken. In januari zijn de manden klaar. Komend seizoen kunnen de imkers met hun eigen gevlochten mand zwermen ophalen!