Zaterdag 19 augustus is de Imkersvereniging Haarlemmermeer blij verrast met een prachtige donatie van € 850 voor de bijen. Ramon Schoon kwam deze donatie overhandigen namens het bedrijf Epcor.
Deze zomer heeft een van onze imkers namens de vereniging een zwerm opgehaald en verteld over de bijen.
Dit heeft zo’n indruk gemaakt dat er een inzameling heeft plaats gevonden en dat heeft tot het fantastische resultaat van € 850 geleid.
Wij gaan hier een mooie bestemming aan geven om de leefomgeving voor de bijen te verbeteren. Niet alleen onze honingbijen, maar ook de solitaire bijen, hommels,  vlinders en andere bestuivers zullen hier profijt van hebben.
Hartelijk dank.

BASISCURSUS IMKEREN was in januari 2023

Een jaar meedraaien in de cyclus van de honingbij

Kennismaken met de wereld van de honingbij

We starten de cursus met een aantal theorielessen zodat je een goede basiskennis over bijenvolken hebt voor je voor het eerst een kast opent. Voorbij komen de oorsprong van de bij, verschillende soorten bijen en waarom is de bekendste bij (de honingbij) eigenlijk een vreemde bij onder de bijen?

We bespreken de jaarcyclus, het wonder van bijenzwermen en de rol van de koningin. Want is zij nou de baas of is ze eigenlijk heel slaafs? En zijn mannetjesbijen (darren) eigenlijk wel ergens goed voor?

De cursus stond open voor mensen uit de directe omgeving. De cursus wordt gegeven door Wout van der Werf, NBV-leraar imkeren en NBV-ambassadeur biodiversiteit.

In 2024 is er geen cursus gepland.