Blogs Imkersvereniging Haarlemmermeer

De tuin van het Bijenpark heeft  een werkelijke metamorfose ondergaan.

In voorgaande jaren zijn we al gestart om het gras terug te dringen naar meer borders voor planten en struiken om zo een kleurrijkere tuin te krijgen, die niet alleen een lust voor het oog is, maar ook een bijdrage levert aan nectar en stuifmeel voor onze bijen.

In oktober zijn er 20 fruitbomen geplant die door de Gemeente geschonken zijn: naast mooie appelrassen, staan er nu ook walnoten- en kersenbomen op het park.

Voor deze nieuwe bomen zijn er grote plantgaten gegraven door Rob Peetoom met zijn graafmachine en zijn er geulen gegraven voor een bewateringssysteem voor de tuin. Een aansluiting op de nieuwe buitenkraan en een mogelijke verbinding met het watervat van ruim 1000 liter maakt het mogelijk om ook de droge zomers goed door te komen.

De bomen zijn in speciale bomengrond geplaatst en in de toplaag rondom de bomen zijn bollen geplant en is er biologisch bijen- en vlinders bloemenmengsel gezaaid.

De eerste bollen zijn al boven de grond en wat zal het voorjaar een kleur gaan geven.

Met maar liefst 3 vrachtwagenladingen houtsnippers zijn alle paden en een groot deel van park met houtsnippers bedekt. Ook dit keer is het gras eerst bedekt met karton, om te voorkomen dat het onkruid en gras er weer snel doorheen groeien.

De entree van het park heeft een nieuwe toplaag gekregen en de aansluiting met de asfaltweg is verbeterd.

Niet alleen op de werkzaterdagen, maar op veel extra dagen zijn onze vrijwilligers zeer intensief op het park aan het werk geweest om al deze mooie dingen te realiseren. Onder het genot van soep en taart werd er soms gepauzeerd, om daarna weer met volle energie verder te gaan.

Nadat de bodem zeer fraai was opgeknapt, is de energie gestoken in het snoeiwerk. Grote stekelstruiken en uit de kluiten gegroeide boompjes en ondoordringbare plekken, zijn weer teruggesnoeid. De bijenkasten komen hierdoor weer in beeld en er komt weer licht op de kasten. Voor ons en voor de bijen mag de zon weer gaan schijnen. Laat het voorjaar maar komen en we hopen dat het voor de bijen weer een prachtig seizoen gaat worden. Het Park kan uitgroeien tot een kleurrijke en drachtvolle tuin.  Zie de foto's hieronder

Hieronder foto's van het ophalen van zwermen en markten.

Zwermdienst

Zie je een zwerm bijen? Bel de IVH en we halen de zwerm op.

Er is altijd een imker die dienst heeft.

Wat er vooraf gaat aan een zwerm:

Voor een bijenvolk eindigt de jaarlijkse ontwikkeling in het voorjaar.

Er wordt gezorgd voor een nieuwe koningin.

Dit wordt door het volk besloten

Een larfje wordt niet een dag, maar meer dagen gevoed met koninginnen gelei.

Omdat de koningin groter is dan de werksters krijgt zij een dop, die op het raat wordt bevestigd.

Als de dop gesloten wordt vertrekt de oude koningin met ruim de helft van het volk.

In dit volk zit een mix van bijen (binnen en buitenbijen) zodat de benodigde werkzaamheden op de nieuwe locatie meteen goed kunnen worden gedaan.

Zij nemen ook honing voor de eerste dagen mee.

Speur bijen hebben voor dit volk een nieuwe plek gezocht en daar trekken de bijen naar toe.

Lees verder in deze blog.

Wespen halen we niet op, neem daarvoor contact op met de Meerlanden.

Carina over de open dag 2018

Op zaterdag 16 juni 2018 was de open dag van de Imkersvereniging. Op deze dag proberen de Imkers de bezoekers bewust te maken over het leven van de bij en het belang van de bij voor ons voedsel.
 Daarnaast is het ook een gezellige dag en is er van alles te doen, vooral voor de kinderen.

Schilderen met bijenwas op de open dag

Op de opendag 2018 was Christel aanwezig om ons te leren schilderen met bijenwas. Lees hier haar enthousiaste verhaal.

Carina over Honingbijen

Bijen behoren tot de orde van de vliesvleugeligen.
Bijen leven van nectar en stuifmeel, andere vliesvleugeligen eten larven, vliegen en bijen.
Wilde bijen leven solitair.
Honingbijen leven in een volk, een Imme.

Bijenwas uit de stoomextrator

Bijen behoren tot de orde van de vliesvleugeligen.
Wilde bijen leven solitair.
Honingbijen leven in een volk, een Imme.