Op deze pagina ziet u foto's van activiteiten van de vereniging

Op 3 maart was de Meerradio op bezoek bij de Imkersvereniging. Luister hier

Kies 3 maart 14:00 uur en dan ongeveer op 37:00 minuten

In een bijenkast zitten ramen. Broedramen en honingramen.

Imkers hangen kunstraat in de bijenkasten en dit wordt verder uitgebouwd door de bijen.

Bijen kunnen ook zonder kunstraat hun raten bouwen.

Bijen maken zelf de bijenwas, via kleine spleetachtige klieren aan de onderzijde van het onderlichaam van een werksterbij wordt de was 'gezweet'.

Het druipt uit hun lichaam om daarna te gaan stollen.

Bij het produceren van bijenwas en het opbouwen van de raten verbruiken de bijen zoveel energie, dat hun hoge lichaamstemperatuur ervoor zorgt dat het bijenwas vloeibaar blijft.

Afgelopen zomer kwamen we in het bezit van een aluminium stoomextractor. Hoe werkt was smelten met de stoomextractor. Je leeste er alles over op de Blog van ons bestuurslid Carina.  Blog

18 november 2017
Het was een mooie dag zaterdag 18 november! Op de laatste werkzaterdag van het jaar is er weer veel werk verricht. De bijen blijven bij deze temperatuur in de kast en de imkers richten zich nu op het werk in de tuin en het park. Er zijn weer extra drachtplanten en struiken in de tuin gezet, er is gesnoeid en de eerste stappen voor een kruidenspiraal zijn gezet. De enthousiaste groep heeft weer veel werk verzet. Ondersteund door speculaas appelcrumble en erwtensoep en met een flinke dosis energie gaan we in het nieuwe jaar weer verder.

Donderdag 16 november manden vlechten

In november is de cursus korfvlechten gestart. Onder de bevlogen leiding van Jac leren de imkercursisten een eigen “kieps” te maken. In januari zijn de manden klaar. Komend seizoen kunnen de imkers met hun eigen gevlochten mand zwermen ophalen!