Welkom bij de Imkersvereniging Haarlemmermeer

Het Bijenpark van de Imkersvereniging ligt aan de Spieringweg 700A in Cruquius. Hier en op verschillende andere locaties in de Haarlemmermeer staan de bijenkasten van onze enthousiaste imkers. De Imkersvereniging maakt zich sterk voor een gezonde bijenpopulatie in de Haarlemmermeer. Op het park staan meer dan 40 kasten, waarin de bijen gehouden worden. In het hoogseizoen neemt dit toe.

Een belangrijke taak van de vereniging is het ophalen van zwermen bijen in de Haarlemmermeer. Deze opgehaalde zwermen wordt huisvesting geboden op het park, waardoor het aantal bijen zich kan uitbreiden. Voorwaarde voor gezonde bijenvolken is dat zij voldoende dracht vinden in de omgeving. Het is van groot belang dat de bijen stuifmeel en nectar binnenbrengen, waardoor ze zich ontwikkelen tot een krachtig volk. Zij willen een bont bloeiend landschap, vol met de juiste bloemen, bomen, struiken en planten met veel verschillende soorten stuifmeel en nectar en probeert dit te vinden in een gebied van een straal van 3 tot 4,5 kilometer rondom het Bijenpark.

Voor zwermmeldingen kunt u ons bellen op telefoonnummer 06-3373 7734

Onze imkers wonen verspreid over de Haarlemmermeer en omstreken. Wanneer u een bijenzwerm aantreft in uw buurt, kan er dus redelijk snel iemand ter plaatse zijn om die te vangen en te verplaatsen naar een plek waar de bijen welkom zijn.

Het Bijenpark is open voor honingverkoop op de volgende momenten:
  • Iedere 1e dinsdag van de maand: Bijenpraatje op het Bijenpark 19:30 uur
  • Iedere 3e zaterdag van de maand: werkzaterdag op het park 10:00 - 13:00 uur

Evenementen

bij-op-bloem-04Crowdfundactie van de ImkersVereniging Haarlemmermeer

Graag wil de Imkervereniging aandacht vragen voor het volgende;

NIEUWE BIJENSTAL OP DE FRUITTUINEN

In de Fruittuinen in hartje Hoofddorp wil de Imkersvereniging Haarlemmermeer, in samenwerking met de Gemeente Haarlemmermeer (ontwikkeling plan Hoofddorp-Centraal) een mooi onderkomenbouwen voor onze honingbijen.

De bestaande locatie heeft een gedoogstatus. De IVH streeft er naar een nieuwe locatie te bouwen met een officiële status en een bijenstal.

We zijn daarom een crowdfundactie begonnen om een bedrag van € 2.000 bijeen te werven, die de gemeente zal verdubbelen tot een bedrag van € 4.000.

Doneren kan op de website van De Nieuwe Pioniers: https://nieuwepioniers.nl/nl/projects/bijenlocatie-op-fruittuinen

Van 24 oktober tot en met 23 november 2016 is de site geopend en kan er deze 4 weken gedoneerd worden. Als we het bedrag van € 2.000 niet binnen deze termijn bij elkaar halen, worden de giften aande gevers teruggestort. Het is dus heel belangrijk dat we dit bedrag bereiken, want anders staan we met lege handen.

Onze vraag is nu om te helpen dit streefbedrag bij elkaar te krijgen en een donatie te doen en dit bericht door te geven aan vrienden, kennissen, buren, familie enz. Er is een bericht geplaatst over deze actie op de Facebookpagina Imkersvereniging Haarlemmermeer. Stuur a.u.b. dit bericht doorvia facebook of via de mail.

Als dank voor de ontvangen donaties hebben wij de volgende gifts voor de gulle gevers:

• € 5,- Recepten van de IVH. Maak je eigen honinglikeur, honingkoek of bijenwaszalf.
  • € 10,- Maak de bijen blij met meer bloemen in je tuin met een zakje bijenbloemenzaad
  • € 25,- Workshop kaarsen maken voor 2 personen.
  • € 50,- Bijencursus voor 2 personen. 4 avonden met interessante informatie over het leven van de bij.
  • € 75,- Een middag op pad met de imker. Loop in een imkerpak mee en neem een kijkje in eenbijenkast. Voor 2 personen met lunch en honingproeverij.
  • € 100,- Bijenfeestje. Kinderpartijtje voor max. 10 kinderen met o.a. kaarsen maken en schilderen,een bijenspel, honinglunch, goodiebag.
  • € 250,- Koninginnepakket. Vermelding op nieuwe bijenstal in Fruittuinen. Adopteer een bijenkastvoor 1 jaar slinger de honing tijdens een teambuildingsactiviteit met honingproeverij.

Lezing over WIlde Bijen door Arie Koster

De Imkersvereniging Haarlemmermeer organisteert op dinsdag 1 november 2016 een lezing over bijen en wilde bijen in het bijzonder. De lezing wordt verzorgd door Arie Koster. Arie Koster is bioloog en werkte onder andere vele jaren als Stadsecoloog in Wageningen.
Arie heeft vele boeken geschreven en draagt hierdoor bij aan de zo broodnodige biodiversiteit. Bijen zijn tenslotte de beste bestuivers voor onze gewassen en wilde planten en bloemen.
Wij nodigen u van harte uit deze lezing bij te wonen op ons Bijenpark aan de Spieringweg 700a in Cruquius.
Noteren dus: dinsdag 1 november, start lezing 19:30 (koffie klaar vanaf 19:00) Entree is gratis.

Zaterdag 18 juni was de open dag! De dag begon grijs tijdens het voorbereiden en opzetten van de markt stands. Klokslag tien viel de regen met bakken naar beneden, maar de verdere dag bleef het gelukkig droog.
De hele dag door hebben we aanloop gehad, er kwamen veel geïnteresseerden die aan alles mee wilden doen en veel vragen hadden.

De stands waren bemand door onze directe buren van SEIN met hun cadeauwinkel Eigenwijz, veel spulletjes gemaakt door bijzondere mensen. Een van de imkers, Carola, van de Straalhoeve stond er met zelf gemaakte jams en er was ook een kleurige stand met drachtplanten van Intratuin. Voor de geïnteresseerden in de EM, was Simon Schijf aanwezig, Ook de I.V.N. was er met informatie.
Imker Jac was korven aan het maken, een hele oude techniek, we hopen de komende winter onder zijn leiding deze techniek meester te kunnen maken.
Ook werd er op deze dag een groot bijenhotel opgezet, dit is voor de wilde bijen en andere insecten. Voor deze dieren is er ook plek op ons park.
Binnen was de proeverij en verkoop van honing, onze top verkopers Paul en Wim waren hiervoor ingezet. Iedere bezoeker ging gewapend met echte imkerhoning weer naar huis.
Voor de kinderen was er een clown, Meggio, er waren kleurplaten, een prijsvraag en je kon bijenwas kaarsen maken.
Veel interesse was er ook voor de microscopen van Michel en Lynn, wat een aaibare bijen, en hoe eng zien de varroa mijten er uit als ze vergroot zijn. Buiten waren er rondleidingen door Ton en Ingrid, ook hier was veel belangstelling voor, gehuld in een echt imkerpak konden de geïnteresseerden het park op en de bijen in actie zien. Wie weet komen hier weer nieuwe imkers uit voort.
Na het sluiten van de markt hebben de imkers met elkaar gegeten en gedronken op deze geslaagde dag.

We kijken er met veel plezier op deze geslaagde dag terug!

Deli K's verkoopt honing van de Imkersvereniging Haarlemmermeer

Vanaf 4 mei kunt u onze honing kopen bij Deli K's aan de Concourslaan in Hoofddorp. Deli K's is een gezellige kaas, wijn en delicatessenwinkel in Hoofddorp waar je terecht kan voor boeren kazen, buitenlandse kazen, wijn, droge worst, speciaalbier, delicatessen en vanaf vandaag dus ook voor onze honing.

23 april

Gezamelijk hebben we met Intratuin Cruquius het belang van de bijen onder de aandacht gebracht. Met een keur aan drachtplanten, bloemen en zaden om in de eigen tuin te planten heeft de IVH onder andere voorlichting gegeven over het belang van de bijen, informatie over het zelf houden van bijen en wat u er zelf aan kunt doen om de bijen te helpen. Natuurlijk heeft u ook kunnen genieten van onze echte lokaal geproduceerde honing.

april 2016

De Bijen vliegen weer!
Een prachtige zonnige dag voor de eerste inspectie in de kasten. De imkers hebben na de winter de volken weer gezien. De koninginnen zijn aan de leg en de jonge bijen zijn in aantocht. Een genot om de bijen te zien vliegen. Overladen met stuifmeel aan de pootjes landen ze op de vliegplank.

bijen_voor_web

In 2016 zal de imkersvereniging deelnemen aan verschillende markten in en rondom de Haarlemmermeer. (zie agenda) Ook zal er in de zomer een open dag worden georganiseerd. Binnen kort meer informatie

AH_Boerenlentefeest_web

Historie van evenementen